Zoete aardappel pannenkoekjes glutenvrij recept

Zoete aardappel bevat 30% meer vezels dan de reguliere witte aardappel. Daarnaast bevat het vitamine A die samen met de vezels het immuunsysteem en de darmgezondheid ondersteunen. Er zit zo veel bètacaroteen in zoete aardappel dat je met slechts 100 gram je dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A binnen krijgt.

Wist je dat (zoete) aardappel resistent zetmeel bevat. Als een gekookte (zoete) aardappel afkoelt veranderd het zetmeel in de aardappel. Dit zetmeel wordt resistent. Door het resistent zetmeel heeft een (zoete) aardappel een lage glycemische index (dit is een waarde voor hoe snel suikers en koolhydraten opgenomen worden in je bloed). Dit betekent dat de koolhydraten minder snel opgenomen worden en hierdoor je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt. Ook darmbacteriën zijn hier gek op.

Wijzelf kunnen het resistent zetmeel niet verteren. Onze darmbacteriën echter wel. Het resistent zetmeel voedt de goede bacteriën in de darmen, waardoor de gunstige bacteriën in aantal toenemen. Resistent zetmeel kan je zien als prebiotica. Dit is voedsel voor de goede darmbacteriën, ofwel probiotica.

Dit heb je nodig voor 10 tot 14 kleine zoete aardappel pannenkoekjes

  • 200 gr gemengde noten of amandelmeel (je maalt je amandelmeel gemakkelijk zelf door blanke amandelen in een keukenmachine fijn te malen)
  • 50 ml water
  • 150 gr zoete aardappel. geschild en rauw in blokjes
  • 4 eieren, M
  • BIO kokosvet om in te bakken (Lidl)
  • kaneel Puur Mieke

Zo maak je ze

1. Doe de noten het water, zoete aardappel en eieren in een blender. Maal op de laagste stand fijn tot een puree.

2. Verwarm 2 theelepels kokosvet in een koekenpan, giet kleine hoopjes deeg in de pan (5 per keer) en bak de pannenkoekjes op laag vuur een paar minuten per kant (als er bubbeltjes ontstaan dan draai je deze om). Herhaal tot het beslag op is.

3. Serveer ze direct, strooi er wat kaneel over en eet ze met wat honing of ahornsiroop.

Heb je geen blender? Kook dan eerst de zoete aardappel, pureer deze en laat afkoelen. Nog eenvoudiger is als je deze pannenkoekjes met een restje zoete aardappelpuree van de voorgaande dag kan maken. Voeg dan de eieren er aan toe en roer het amandelmeel er doorheen. Maak het verder volgens bovenstaand recept.

Samen tegen voedselverspilling

zoete aardappelpannenkoekjes glutenvrij

Dit vind je misschien ook leuk…

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn