Pesto zelf maken eenvoudig

Pesto met basilicum is goed voor je gezondheid. Basilicum bevat volop vitamines C en K. Vitamine C heeft onder andere een belangrijke functie als antioxidant en vitamine K is belangrijk voor de normale stolling van je bloed en de samenstelling van je botten.

Pesto is heerlijk door groenten, (koolhydraatarme) pastagerechten, op een toastje van courgette of als dip met groenten.

Je kan de bereidingswijze zelf zo ingewikkeld maken als je wilt. In de vijzel de basilicum fijn kneuzen is natuurlijk het allerlekkerst. Dit neemt wel meer tijd in beslag. Je kan het ook in de keukenmachine bereiden. Ik bekijk zelf altijd wat mij het beste qua tijd uitkomt. Dit bepaal je helemaal zelf.

Voorbereiding: 5 min

  • Bewaren: koel, onder olie 1 week houdbaar
  • Moeilijkheidsgraad: simpel
  • Kindvriendelijk: kan door de knoflook scherp zijn, gebruik dan bieslook
  • Keukengerei: glazen pot of weckpot met deksel, mes, koekenpan, snijplank, keukenmachine of vijzel

Dit heb je nodig voor 125 g

  • 1 teentje knoflook (bij een opgeblazen gevoel vervang je deze door bieslook)
  • 30 gr basilicum
  • 50 gr parmezaanse kaas, macadamia’s of ongezouten cashewnoten
  • 25 ml extra vierge olijfolie
  • versgemalen zwarte peper
  • zeezout
  • optioneel: 2 el pijnboompitten, licht geroosterd en afgekoeld

Zo maak je het met de vijzel (bekijk de tip voor de snelle bereiding met de keukenmachine hieronder)

1. Pel het teentje knoflook (door deze op een snijplank neer te leggen en plat te drukken met een mes laat de schil makkelijk los). Vermaal deze in een vijzel.

2. Scheur de blaadjes basilicum klein en voeg ze bij de knoflook of bieslook. Wrijf of mix dit tot een massa.

3. Voeg de parmezaanse kaas of noten toe en giet er druppelsgewijs olijfolie bij. Als je pijnboompitten wilt toevoegen kan je deze er nu bij doen. Blijf wrijven tot de massa dik wordt, giet dan in een straaltje olijfolie erbij. Ga door tot de saus lobbig is.

4. Maak op smaak met peper en zout.

Wist je dat? Parmezaanse kaas weinig tot geen lactose bevat. Als je lactose intolerant bent kan je in kleine beetjes proberen hoe je hierop reageert.

Je kan ook rucola blaadjes toevoegen. Deze bittere groenten geven ondersteuning aan de werking van je lever. Een goede leverwerking draagt bij aan een goede spijsvertering.

Ik krijg vaak de vraag welke keukenmachine ik gebruik. Ik gebruik zelf al jaren deze omdat het meerdere elementen bevat en daardoor zo uitgebreid is.

Inspiratie… benieuwd waar je deze pesto nog verder in kan gebruiken?

Heb je Pinterest? 

Bewaar dit recept op jouw Pinterest bord zodat je het eenvoudig terug kan vinden.

Eet je het liefst glutenvrij?

Brood bakken zonder gluten

Download het e-book Brood bakken zonder Gluten tijdelijk GRATIS

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn