Gierst pannenkoekjes glutenvrij

Ook gierst (sorghum) kan je als alternatief voor tarwe gebruiken om pannenkoekjes mee te bakken. Ik kende gierst alleen van de lange strengen met de kleine balletjes die ik vroeger in de vogelkooi van mijn parkiet hing. Totdat ik gierst in 2014 in de bakmixen van Le Bonbon Franc ging gebruiken. Ik had gelezen dat gierst ervoor kon zorgen dat het de schadelijke cholesterol in het lichaam naar beneden brengt. Toen mocht ik dat natuurlijk niet schrijven, omdat ik de bakmixen verkocht, maar nu wel 😉

Eenvoudig om te maken, glutenvrij en makkelijk om mee te nemen als tussendoortje of als ontbijt.

Ook bevat gierst meer eiwitten en vitaminen B, dat goed is voor het geheugen en ons energieniveau, ijzer en magnesium (ontspanning) dan andere glutenvrije grassoorten. Je kan het zelfs gebruiken om hondenkoekjes mee te bakken. De vacht van de hond gaat er mooi van glimmen. Ook voor ons eigen haar dus een must have om te gebruiken 🙂


Dit heb je nodig voor 5 a 6 kleine gierst pannenkoekjes:

1 fijngeprakte rijpe banaan
1 ei (L)
50 gr gierst meel (bij Pit & Pit bekend als Sorghum meel) Gebruik deze kortingskode en betaal GEEN verzendkosten.
1 tl psylliumhusk (zijn vezels en werken als een borsteltje die de darmwand schoonmaken zodat afvalstoffen goed afgevoerd kunnen worden) verkrijgbaar bij Pit en Pit

Olijfolie, kokosvet of ander vet om in te bakken

Zo maak je het:

Vermeng alle ingrediënten in een diep bord of kom goed met elkaar totdat het een lobbig beslag wordt.
Verwarm in een koekenpan een eetlepel, kokosvet, eendenvet, rundvet of olijfolie en giet 3 a 4 hoopjes in de pan.
Bak de pannenkoekjes een paar minuten en draai ze dan om.

Heb je geen gierst meel in huis? Je kan dit ook vervangen door 50 gr amandelmeel, boekweitmeel of havermoutmeel. Havermoutmeel zal wel iets meer vocht opnemen, voeg er een beetje water aan toe om het beslag iets dunner te maken.

Wil je meer gezonde recepten?

Bekijk de beste manier om gezond af te vallen.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn